O projekte
Každé, aj tvorivé úsilie by malo mať konkrétnu víziu cieľa. Preto si projektový tím s pomocou koordinátora a odbornej garantky pre našu školu, stanovili pre globálne vzdelávanie okruhy tém a konkrétne ciele. Vychádzali sme pritom z Národnej stratégie pre globálne vzdelávanie na obdobie rokov 2012 – 2016 a z kľúčových kompetencií absolventov školy, definovaných v školskom vzdelávacom programe. V cieľovej skupine (žiaci 1. a 2. ročníka), sme sa zamerali na nasledovné hlavné témy a ciele GV:
Hlavné témy GV:
- Globalizácia a vzájomná prepojenosť
- Globálne problémy a rozvojová spolupráca
- Životné prostredie s ohľadom na globálne aspekty
Ciele globálneho vzdelávania
Afektívne ciele - žiak:
- uvedomuje si, že jeho rozhodnutie a konanie môžu ovplyvniť lokálne aj globálne záležitosti, pociťuje motiváciu, aby sa podieľal (podľa svojich schopností a možností) na riešení lokálnych a globálnych problémov,
- uvedomuje si rôznorodosť pohľadov na svet a toleruje odlišné názory.
Konatívne ciele – žiak:
- analýzou získaných informácií dokáže argumentovať a sformulovať vlastný názor,
- dokáže kriticky analyzovať mediálne obsahy,
- dokáže asertívne vyjadriť vlastný názor a na základe nových informácií ho vie prehodnotiť,
- uvedomuje si rôzne formy pomoci a rozvoja globálneho juhu,
- dokáže sa orientovať v ponuke tovarov na trhu a vyberať si tovary, kúpou ktorých viac prispieva k TUR.
Kognitívne ciele – žiak:
- kriticky analyzuje príčiny a dôsledky ťažkých životných podmienok ľudí žijúcich v rôznych oblastiach sveta,
- rozumie globálnym súvislostiam v témach ako chudoba, svetový obchod a trvalo udržateľný rozvoj,
- pozná pravidlá fungovania svetového obchodu, pravidlá spravodlivého obchodu a priameho obchodu (direct trade), je schopný pomenovať výhody a nevýhody všetkých foriem obchodu,
- vie vysvetliť pojmy trvalá udržateľnosť a etické podnikanie a uviesť konkrétne príklady takejto praxe,
- vie, prečo a akým spôsobom sa uskutočňuje humanitárna pomoc a rozvojová spolupráca,
- pozná hlavných aktérov rozvojovej spolupráce na Slovensku,
- vie posúdiť dôsledky tejto pomoci a vie pomenovať argumenty kritikov rozvojovej spolupráce,
- vie vysvetliť rozdiel medzi rozvojovou pomocou a rozvojovou spoluprácou.
Forma implementácie GV mala dve základné línie. Prvú (pravidelnú) líniu predstavovali vyučovacie hodiny podľa bežného rozvrhu. Táto forma implementácie sa nám javila ako najprirodzenejšia forma, aj s ohľadom na to, že sme s ňou už mali predchádzajúce skúsenosti. Druhú (nepravidelnú) líniu tvorili aktivity celoškolského charakteru. Súčasťou implementácie bolo aj vzdelávanie ostatných kolegov – učiteľov.
Na začiatku realizácie projektu mali mnohí učitelia skúsenosti s GV len vďaka projektom, ktoré sa síce na škole realizovali, ale na ktorých sa mnohí z nich aktívne priamo nepodieľali. Aj pre niektorých členov projektového tímu bol prvým vážnejším a inšpiratívnym stretnutím s GV až úvodný seminár projektu začiatkom apríla 2012.
Po absolvovaní úvodného seminára sme pre našu školu presne vyšpecifikovali témy a ciele, zvolili sme cieľovú skupinu žiakov. Pri pilotovaní bolo nevyhnutné zistiť začiatočný stav vedomostí, postojov a názorov žiakov, ktorý sme zisťovali metódami vstupného dotazníka, pojmovým mapovaním, fokusovou skupinou, názorovými škálami a zážitkovými hrami.
Prehodnotenie osnov, tém a vykomunikovanie si stratégie nás posunulo k samotnému učeniu. Odučené témy a spôsob ich spracovania sme si zaznamenávali. Ako užitočné sa javilo odučenie tej istej témy v rôznych triedach a predmetoch. Po tejto overovacej skúsenosti mali učitelia možnosť doladiť aktivity a upraviť ich časové rozvrhnutie. Po odučení istého počtu hodín sme na konci školského roka zmonitorovali naše úsilie pomocou priebežného dotazníka. Jeho výsledky ukázali v niektorých oblastiach posun, naopak ukázali sa témy, ktoré robili žiakom problémy aj naďalej. Uvedené zistenia ovplyvnili naše ďalšie aktivity v šk. r. 2012/2013, kedy sme sa zamerali práve na tieto témy. Po ukončení pilotovania sme zisťovali splnenie stanovených cieľov tými istými metódami ako na jeho začiatku.
V rámci začleňovania GV do osnov vybraných predmetov, a teda do konkrétnych vyučovacích hodín, môžeme za najnáročnejšie považovať proces hľadania súvislostí a vyváženosti medzi témami GV a obsahovou náplňou osnov daných predmetov. Všetci členovia projektového tímu a neskôr i ďalší učitelia mali jasne na zreteli zachovanie podstaty svojho predmetu, ktorú obohatilo a často aj zatraktívnilo práve globálne pozadie nosnej témy, prípadne ponúklo iný, pre žiakov a aj nás, dovtedy neuvedomovaný pohľad na veci a javy.
Okrem iného bola nesmierne dôležitá nepretržitá vzájomná komunikácia všetkých zaangažovaných učiteľov, aby sa nestalo, že sa v jeden deň v tej istej triede alebo skupine podobným spôsobom rozoberala rovnaká téma dva až tri razy po sebe. Potvrdilo sa nám, že prílišné a opakujúce sa zameranie na rovnaký problém prinieslo niekedy skôr negatívnu spätnú väzbu od žiakov, ktorí boli v niektorých prípadoch už presýtení a znechutení globálnym aspektom na hodinách. Obojstranná komunikácia sa osvedčila aj v prípadoch, keď sme chceli špecifickú tému či problém odučený na jednom predmete uchopiť z inej perspektívy a dalo sa už na čom stavať. Počas pilotovania sme odučili okolo 150 hodín so začlenenou globálnou tematikou, z toho bolo 5 otvorených modelových hodín.
Zo spomínaných nepravidelných aktivít treba spomenúť premietanie filmov s globálnou problematikou pre celé ročníky, Fair Trade raňajky v škole, putovná výstava Svet v nákupnom košíku, ktorú navštívili všetci žiaci cieľovej skupiny. Takéto celoškolské aktivity poslúžili jednotlivým učiteľom ako prvotný vstup do viacerých globálnych tém, dalo sa na ne odvolať v rôznych predmetoch, prípadne faktami z nich premostiť súvislosti. Spoločné premietanie filmov s globálnou tematikou sa nám v škole osvedčilo, naviac sa dajú na to využiť „problematické termíny pre školu“ ako sú obdobia maturít, prijímacích skúšok, alebo obdobie na začiatku alebo konci školského roka. Je však dôležité nezabudnúť s dokumentom ďalej pracovať a rozobrať ho, aby to nebolo naozaj iba „vyplnenie času“.