Modelové školy globálneho vzdelávania na Slovensku
Modelové školy globálneho vzdelávania bol projekt pod záštitou občianskeho združenia Človek v ohrození, ktorý prebiehal v rokoch 2012 – 2013. Päť modelových škôl na Slovensku hľadalo spôsoby a formy začlenenia globálneho vzdelávania do svojich vzdelávacích programov. Na našej škole sme si zvolili predmety: slovenský jazyk, anglický jazyk, náuku o tovare, hospodársku geografiu, matematiku a audiovíziu a mediálnu komunikáciu. Projektový tím tvorili vyučujúci týchto predmetov: Zuzana Klačková, Janka Hečková, Janka Andrisová, Martina Gavlíková, Eva Zajacová a Ján Andris. Pod vedení odbornej garantky Ivety Kohanovej a koordinátora projektu Andreja Návojského sme hľadali námety a tvorili vlastné aktivity na implementáciu globálneho vzdelávania do jednotlivých predmetov. Najlepšie aktivity sa stali súčasťou metodickej príručky, ktorú vydalo občianske združenie Človek v ohrození. Súčasťou projektu boli školenia pre ostatných učiteľov školy.
Napísali o nás...
Oravský guru na globálne vzdelávanie
Po veľmi dobrej skúsenosti spolupráce s OZ Človek v ohrození som veľmi rada prijala ponuku podieľať sa aj na projekte Modelové školy globálneho vzdelávania (GV). Na začiatku projektu sme sa na stretnutí nás garantov s projektovým manažérom dozvedeli, ktoré školy budú do projektu vôbec zapojené. Tiež sa demokraticky rozhodovalo, kto bude garantom ktorej školy a tak mi nejako “prischla” Obchodná akadémia v Dolnom Kubíne. Dôvod? Ekonomické predmety majú vraj najbližšie k mojej aprobácii (matematika-informatika) a tiež mi bolo povedané, že to nebudem mať ťažké, lebo v oblasti GV má táto škola už niečo za sebou. Súhlasila som, veď nič iné mi ani neostávalo J.
Začítala som sa teda do ich školského vzdelávacieho programu (ŠkVP) a začala hľadať cestičky, ktorými by sa ten, i jednotlivé vyučované predmety, dali nainfikovať globálnymi témami, aj keď mnoho vecí tam už mali, pretože táto škola s Človekom už predtým spolupracovala na viacerých projektoch. Spomínam si, ako som členky a člena pracovnej skupiny z OA Dolný Kubín na prvom stretnutí ohúrila koľko toho o nich viem, v ktorom ročníku čo učia a čo majú napísané v spomínanom ŠkVP. Po úvodnom seminári, kde sme si padli do oka (Oraváci a východniarka je 100 % kombinácia) a kde sme aj vymysleli hneď niekoľko možností ako začleniť globálnu dimenziu do vyučovania angličtiny, biológie, náuky o tovare, mediálnej výchovy, hospodárskej geografie či slovenčiny, som si dokonca vyslúžila poklonu od angličtinárky Janky: „Doteraz som si myslela, že matfyzáci nemôžu byť normálni, ale Ty si.“ A tak sme sa NORMÁLNE i naďalej snažili „implementovať globálne vzdelávanie do školského kurikula“, ako by povedal učiteľ mediálnej výchovy Janko, ktorý mimochodom v decembri 2012 získal Cenu Človeka za prínos k šíreniu hodnôt, ktoré vyznáva OZ Človek v ohrození.
Vzniklo tak podľa môjho názoru niekoľko veľmi zaujímavých aktivít, ktoré budú dúfam inšpiráciou pre učiteľov a učiteľky nielen obchodných akadémií a tiež návod, ako ŠkVP obchodných akadémií obohatiť o témy globálneho vzdelávania a spraviť tak vyučovanie pre žiakov (i učiteľov) lákavejšie, príjemnejšie, zaujímavejšie a v neposlednom rade, aby sme všetci začali vnímať aj svet tých druhých, svet okolo nás.
Okrem toho sme sa tiež naučili, že artikle svetového obchodu - nočné krémy sa na naše pracovné víkendové stretnutia nosiť neoplatí, že manželia a deti to počas týchto stretnutí bez nás žien v rámci rodovej rovnosti hravo vydržia a že učitelia môžu štrajkovať aj na prechádzke pri Ružomberskej kalvárii, bez ohľadu na vierovyznanie.
Na záver spomeniem ešte jeden výrok, ktorý odznel na hodnotiacom seminári a je pre mňa akýmsi symbolom tohto projektu: „Ja milujem túto globalizáciu!“.
Iveta Kohanová
odborná garantka pre Obchodnú akadémiu v Dolnom Kubíne