Globálne vzdelávanie

 

Škola sa globálnemu vzdelávaniu venuje už niekoľko rokov. Boli to najprv témy ako ľudské práva, multikulturalizmus, životné prostredie, ktoré boli začlenené najmä v predmete občianska náuka, etická výchova a ekológia.  V roku 2006 sme vstúpili do prvého projektu globálneho vzdelávania Aktívne globálne školy I, ktorý realizovalo OZ Človek v ohrození. Vtedy sa na úvodnom školení na projekte zúčastnili prví traja učitelia zo školy, ktorí priniesli do školy nové témy GV ako spravodlivý obchod a rozvojové krajiny. Neskôr pribudol projekt Jeden svet na školách, kde vďaka dokumentárnym filmom a metodickým príručkám prvej a druhej časti, sme postupne začali začleňovať globálne vzdelávanie aj do ďalších predmetov – náuka o tovare, hospodárska geografia a anglický jazyk. V tom období sa už na škole organizovali ďalšie projekty GV - Aktívne globálne školy 2, Twin school a Fair Trade z prvej ruky, Multi-kulti. Každý z týchto projektov posúval učiteľov aj žiakov o krok ďalej, globálne témy vo vzdelávaní začali implementovať aj ďalší učitelia a zaznamenávali sme aj pozitívne ohlasy od samotných žiakov. Ako sme nadobúdali väčšie skúsenosti, z prostredia školy sme sa posunuli do mesta, kde sme zorganizovali niekoľko zaujímavých aktivít: Afganský deň pre žiakov mestských základných s stredných škôl alebo stretnutia s obyvateľmi mesta na tému „Afganistan, ako ho nepoznáme...“. Učitelia z našej školy pôsobili ako lektori globálneho vzdelávania na školeniach učiteľov v Dolnom Kubíne, Prešove, ale aj na počas dvoch projektových ciest na workshopoch pre učiteľov v Afganistane. Tiež sme mali svojho zástupcu pri tvorbe Národnej stratégie pre globálne vzdelávanie na roky 2012 – 2016.

Niekoľko postrehov z našej praxe:

  • GV dáva vyučovaniu novú dimenziu – aktivizuje žiakov, podnecuje k diskusii, k argumentácii, učí žiakov kriticky myslieť, vidieť veci aj z iného uhľa pohľadu.

  • GV poskytuje jedinečnú príležitosť na uplatňovanie inovatívnych vyučovacích metód, diskusie,  zážitkového učenia hrou, dramatizáciou, prácu s dokumentárnym filmom, uplatňovanie tvorivosti žiakov.

  • Dáva príležitosť pre uplatnenie a prejavenie sa aj žiakom slabším, alebo menej priebojným, rozvíja skupinovú prácu, vzájomnú komunikáciu.

  • Tento spôsob vyučovania je samozrejme spojený aj s väčším ruchom v triede, najmä ak učíte triedy s počtom žiakov 30 a viac, z vlastnej skúsenosti môžeme potvrdiť, že sa to dá.

  • Ak sa rozhodnete pre začleňovanie GV do vyučovania, robte tak postupne. Vyberte si najprv jednu alebo dve témy, vyhľadajte informácie z viacerých zdrojov, námety a nápady, ako by ste globálnu tému mohli efektívne prepojiť s obsahom učiva (napr. odporúčam využívať metodické príručky OZ Človek v ohrození). Niekedy menej je viac.

  • Vybudujte si vlastné portfólio materiálov, pomôcok a hier. Aj keď to bude zo začiatku časovo náročné, neskôr vám to uľahčí prácu. Na internete nájdete veľa zaujímavých nápadov, námetov, informácií, ale aj voľne dostupných publikácií, videí a interaktívnych hier.

  • Verte, že s globálnym vzdelávaním sa nikdy z vás nestane ten „vyhorený učiteľ“, ktorý ide s nevôľou ráno do práce.