Globálne vzdelávanie v predmetoch

 

Ekonomické odborné predmety

V odborných ekonomických predmetoch sme globálne vzdelávanie pilotne overovali v predmete náuka o tovare (tovaroznalectvo), ktorý sa vyučuje v 1. a 2. ročníku a hospodárska geografia, ktorá sa vyučuje v 1. ročníku. Učebné osnovy predmetov ponúkajú ideálny priestor pre prepojenie obsahu učiva s globálnymi témami. V krátkosti načrtneme aspoň základné témy GV, ktoré sme do vyučovania predmetov začleňovali:

Náuka o tovare

Potravinársky tovar:

 – globálne verzus lokálne potraviny, svetový obchod, dotačná politika krajín, nedostatok zdrojov potravín a pitnej vody, hlad, detská úmrtnosť, nadmerná spotreba mäsa v krajinách globálneho severu a jej dôsledky pre krajiny globálneho juhu, detská práca, svetový obchod, Fair trade, Direct trade.

Spotrebný tovar:

– offshoring, poškodzovanie životného prostredia, detská práca, neľudské pracovné podmienky, porušovanie ľudských práv, spoločensky zodpovedné podnikanie, ozbrojené konflikty a boj o zdroje nerastných surovín, detskí vojaci, svetový obchod a medzinárodné obchodné organizácie.

Postrehy učiteľky

Globálnu dimenziu vo vyučovaní predmetu náuka o tovare uplatňujem už niekoľko rokov. Najprv som sa venovala iba témam globálneho otepľovania, klimatických zmien, postupne som vďaka rôznym projektom, seminárom a metodickým príručkám získavala nové poznatky a spoznávala nové globálne súvislosti. Tie som postupne začleňovala do vyučovania, čím hodiny nadobudli nový rozmer a stali sa pútavejšie. Vďaka tvorbe školského vzdelávacieho programu som na konci druhého ročníka zaradila do predmetu nový TC „Spotreba a trvalo udržateľný život“, kde so žiakmi hľadáme prepojenia nášho konzumného spôsobu života s globálnymi problémami. Na záver druhého ročníka zisťujem u žiakov ich postoj k zaraďovaniu tém GV do vyučovania predmetu, ktorý je až na výnimky kladný.

Hospodárska geografia

Humánna geografia:

- demografické globálne problémy spojené s populačnou explóziou, preľudnenosťou, multikulturalizmom, príčinami a dôsledkami migrácie, negatívne dôsledky rasizmu, xenofóbie a chudoby na spoločnosť.

Hospodárstvo:

- ekonomická globalizácia a globálna previazanosť, pozitíva a negatíva offshoringu, etické podnikanie,  trvalo udržateľný rozvoj, svetový, spravodlivý a priamy obchod, porovnávanie rôznych ukazovateľov a sledovanie indikátorov globálneho vývoja pomocou aplikácie s vizualizáciou reálnych dát (www.gapminder.org; Google Public Data Explorer).

Regionálna geografia sveta:

- problémy jednotlivých regiónov Afriky a Ázie a Južnej Ameriky v  globálnom kontexte.

Postrehy učiteľky

Na vyučovacích hodinách sa veľmi osvedčila metóda EUR a prvky zážitkového učenia. Žiaci veľmi ocenili iný, kreatívny prístup. Veľa informácií a motivačných nápadov som získala prostredníctvom úvodného seminára a štúdiom globálnej problematiky z rôznych internetových zdrojov a metodických  príručiek. Príprava na hodiny bola trocha časovo náročnejšia, najmä prepojenie obsahu učiva s globálnou témou  a aktivitou.

Všetky uvedené témy sa zároveň dajú využiť v ďalších ekonomických predmetoch – v ekonomike, v makroekonómii, alebo v práve. V administratíve a korešpondencii sa dajú využiť texty s globálnou tematikou na nácvik rýchlosti a presnosti písania, rôzne štatistické údaje sa dajú využiť pri výučbe tvorby tabuliek, alebo medzinárodné a mimovládne organizácie pri nácviku iniciálových skratiek.

 

Slovenský jazyk a literatúra

Nosnou aktivitou na hodinách SJL bola najčastejšie práca s textom alebo obrazovým materiálom. Vhodne vybraný text bol štartérom pre rozvoj čítania s porozumením, inšpirujúcim podnetom pre zlepšovanie písomného a ústneho prejavu žiakov. Ako príklady tematických celkov, kde bol vnesený globálny aspekt, uvádzame:

Jazyková zložka:

  1. Fonetika a fonológia: nácvik správnej artikulácie a precvičovanie prozodických javov na textoch s globálnou problematikou (detská práca, chudoba, náboženské a etnické nepokoje,...).
  2. Lexikológia: osvojovanie rôznorodosti slovnej zásoby na textoch s globálnymi témami (klimatické zmeny, znečisťovane ŽP, ...).
  3. Morfológia a syntax: morfologicko-syntaktický rozbor textov s globálnou problematikou (ilegálna práca, migrácia, diskriminácia,...).

Literárna zložka:

  1. Lyrika:  pocity, nálady, myšlienky autorov G severu v porovnaní s autormi G juhu (chudoba, hlad, detská úmrtnosť,..).
  2. Epika: porovnanie životných príbehov, látky, témy, mimoliterárnej skutočnosti diela G juhu a severu (chudoba, hlad, migrácia, detská práca,...).
  3. Dráma: inscenovanie, adaptácia divadelnej hry v podmienkach prostredia a kultúrneho pozadia krajín G juhu, porovnávanie životných osudov hrdinov (chudoba, rasizmus, ľudské práva, klimatické zmeny,....).

Slohová zložka:

Každý slohový útvar príslušného štýlu pri štylizačných cvičeniach môže byť zameraný na globálnu tému (chudoba, etické podnikanie, multikulturalizmus,...).

Postrehy učiteľky

Osobne mi pilotovanie GV na hodinách SJL rozšírilo môj „malosvet“, umožnilo mi virtuálne cestovať na miesta, kde je veľa utrpenia, ale aj ohromujúco silných ľudí, a prinútilo ma robiť zodpovednejšie rozhodnutia. Z pomerne mĺkvych a pasívnych žiakov sa stávajú aspoň trošku kriticky a zodpovednejšie uvažujúci mladí ľudia, ktorí dokážu vyjadriť vďačnosť za samozrejmé maličkosti života. Spoločné hodiny sú skôr dialógom a aktivizujú prevažne všetkých. Ako plus vnímam pokrok v ich kultivovanejšom prezentovaní vlastného názoru, empatiu a náznak uplatňovania medzipredmetových vzťahov.

 

Anglický jazyk

Predmet ANJ a jeho flexibilný charakter ponúka pre začlenenie GV obrovské možnosti. Rozvíjanie základných zručností cudzieho jazyka je možné na ktorejkoľvek globálnej téme.

Slovná zásoba a počúvanie s porozumením:

Fair Trade, zodpovedné nakupovanie, etické podnikanie, detská práca, globálna previazanosť sveta, offshoring, direct trade, znečisťovanie životného prostredia.

Reálie iných krajín:

Multikulturalizmus, ľudské práva, migrácia, demografické zmeny, rasizmus, ochrana životného prostredia, stereotypy, rôznorodosť umenia

Čítanie s porozumením:

Chudoba, ľudské práva, trvalo udržateľný rozvoj, multikulturalizmus, zodpovedné nakupovanie

Rozprávanie:

Akákoľvek z globálnych tém môže poslúžiť ako atraktívny komunikačný podnet.

Písanie:

Akákoľvek z globálnych tém môže byť východiskom pre jednotlivé útvary.

Postrehy učiteľky

Hlavným dôvodom, prečo som sa rozhodla zapojiť do projektu „Modelové školy GV“ bol argument, že aplikáciou GV na hodinách anglického jazyka je žiak ten, kto je aktívny, tvorivý, kriticky myslí a vyjadruje svoje vlastné názory. To je presne to, čo sa vyžaduje na hodinách cudzieho jazyka. Hodiny venované GV mi potvrdili tento počiatočný argument, čo viac si môže učiteľ želať?

 

Audiovízia a mediálna komunikácia

Práve tento predmet ponúka jedinečnú príležitosť využiť aktuálne globálne dianie na demonštrovanie mediálnej teórie a analýz.

Spravodajstvo a publicistika:

Aktuálne globálne témy, rozvojová pomoc a spolupráca, globálna previazanosť a globálne problémy, chudoba.

Dokumentárne filmy:

Akákoľvek globálna téma podľa dostupnosti filmu. Užitočné je použiť kartu pozorovateľa, ktorá podporuje kritické vnímanie informácií a myslenie.

Reklama:

Zodpovedné nakupovanie, rozvojová pomoc a spolupráca, globálna previazanosť a globálne problémy, chudoba, offshoring.

Pri vyučovaní praktických zručností práce s kamerou, fotoaparátom, zvukom či softvérom pre strih filmu, môžeme zadať žiakom úlohu vytvoriť film, reklamný spot alebo fotografiu na niektorú z globálnych tém.